Υπό την προεδρία της Κύπρου, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 30 Μαρτίου 2026 στις Βρυξέλλες η σύνοδος των Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας της ΕΕ.
Η ατζέντα επικεντρώθηκε στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας του πρωτογενούς τομέα απέναντι στις γεωπολιτικές προκλήσεις και στο αυξημένο κόστος παραγωγής.
Οι Υπουργοί προχώρησαν σε απολογισμό της πορείας υλοποίησης του στρατηγικού οράματος για τη γεωργία, ένα έτος μετά την υιοθέτησή του. Η συζήτηση εστίασε στην ανάγκη εξισορρόπησης της βιωσιμότητας με την οικονομική ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαίων αγροτών, διασφαλίζοντας ότι το πλαίσιο παραμένει ευέλικτο και ικανό να προσφέρει σταθερότητα σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον.
Στο πλαίσιο των τακτικών συζητήσεων για το εμπόριο, εξετάστηκαν οι τελευταίες εξελίξεις στις διεθνείς αγορές. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού (level playing field) για τα ευρωπαϊκά προϊόντα έναντι εισαγωγών από τρίτες χώρες, καθώς και στις επιπτώσεις των τρεχουσών εμπορικών συμφωνιών στον εισόδημα των παραγωγών.
Το Συμβούλιο αντάλλαξε απόψεις για τη στρατηγική μείωσης της εξάρτησης του κλάδου της αλιείας από τα ορυκτά καύσιμα. Στόχος είναι η μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας και ο εκσυγχρονισμός του στόλου, ώστε να ενισχυθεί η οικονομική βιωσιμότητα των παράκτιων κοινοτήτων που πλήττονται από το υψηλό ενεργειακό κόστος.
Στην ενότητα των διαφόρων θεμάτων, συζητήθηκαν κατεπείγοντα ζητήματα, όπως η διαχείριση των αποθεμάτων σκουμπριού στον Βορειοανατολικό Ατλαντικό και μέτρα για την αντιμετώπιση του αφθώδους πυρετού, με τον Έλληνα Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστα Τσιάρα, να επισημαίνει την ανάγκη για συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση και στήριξη της κτηνοτροφίας.
Η Κύπρια Υπουργός Γεωργίας, Μαρία Παναγιώτου, υπογράμμισε ότι η σημερινή συγκυρία είναι ιδιαίτερα απαιτητική για τον πρωτογενή τομέα, τονίζοντας πως «το όραμά μας πρέπει να προσφέρει προβλεψιμότητα και σταθερότητα, στηρίζοντας το οικοσύστημα που συνδέεται άμεσα με τη γεωργία».
Φωτογραφία: Envato
