Σε κρίσιμη καμπή βρίσκεται ο κτηνοτροφικός κλάδος της Δυτικής Μακεδονίας, με την Περιφερειακή Αρχή να κλιμακώνει τις πιέσεις προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) για την άρση των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί λόγω της ευλογιάς των προβάτων.
Κατά τη διάρκεια έκτακτης τηλεδιάσκεψης με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, ο Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης, Πασχάλης Χαρούμενος, μετέφερε το κλίμα απόγνωσης που επικρατεί στις τάξεις των παραγωγών, χαρακτηρίζοντας τα οριζόντια μέτρα «άδικα» για μια περιοχή που παραμένει υγειονομικά ασφαλής.
Ο κ. Χαρούμενος υπογράμμισε ένα κρίσιμο στοιχείο: η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας δεν έχει καταγράψει κανένα κρούσμα ευλογιάς τους τελευταίους έξι μήνες. Παρά το γεγονός αυτό, οι κτηνοτρόφοι υποχρεώνονται σε εγκλεισμό των ζώων τους, γεγονός που οδηγεί σε αδυναμία ελεύθερης βόσκησης επιβαρύνει οικονομικά τις μονάδες σε σημείο βιωσιμότητας.
Ο Αντιπεριφερειάρχης κατήγγειλε ότι κτηνοτρόφοι οδηγούνται στο αυτόφωρο στην προσπάθειά τους να ταΐσουν τα κοπάδια τους, εξαιτίας της αυστηρής εφαρμογής των περιορισμών.
Στην παρέμβασή του, ο κ. Χαρούμενος κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για την εκτόνωση της κρίσης:
- Άμεση άρση του εγκλεισμού: Να επιτραπεί η βόσκηση σε περιοχές που είναι αποδεδειγμένα καθαρές από το νόσημα.
- Έκτακτη οικονομική ενίσχυση: Ζητήθηκε η καταβολή 1 ευρώ ανά ζώο στους κτηνοτρόφους της Δυτικής Μακεδονίας, ως αποζημίωση για το επιπλέον κόστος ζωοτροφών που επωμίστηκαν λόγω της καραντίνας.
- Λειτουργία Σφαγείων με ελέγχους σάλιου: Προτάθηκε η σφαγή ζώων στο Σφαγείο Άργους Ορεστικού (το οποίο διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές απολύμανσης), με τη διενέργεια ελέγχων σάλιου σε κάθε ζώο, ώστε να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία και η ομαλή τροφοδοσία της αγοράς ενόψει του Πάσχα.
Ο κίνδυνος για το Πάσχα
Η χρονική συγκυρία θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμη. Με το Πάσχα να πλησιάζει, η Περιφέρεια προειδοποιεί πως αν δεν υπάρξει άμεση ρύθμιση για τη σφαγή των αμνοεριφίων, οι παραγωγοί θα υποστούν ανεπανόρθωτη οικονομική ζημία, ενώ η αγορά θα βρεθεί αντιμέτωπη με ελλείψεις και τεχνητές αυξήσεις τιμών.
«Η υπομονή των κτηνοτρόφων μας έχει εξαντληθεί. Δεν μπορεί να τιμωρείται μια ολόκληρη περιφέρεια που τηρεί τους κανόνες και παραμένει καθαρή από νοσήματα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρούμενος, αναμένοντας πλέον την επίσημη τοποθέτηση της ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ.
